Snuvad på kärleksromanen!

Det har varit en stressig vecka och för några timmar sedan letade sig ett obehagligt tryck ut över mitt högra bröst. Det gör ont men det är inte farligt vet jag. Panikångesten.
Förmodligen är det stressen som tar ut sin rätt. Har knappt hunnit sitta ner och skriva eller vila, vilket är något min kropp är i stort behov av för att fungera.

Nåja, det blir inte lika stressigt framöver. Nu bytte två föreläsningar plötsligt plats och båda skulle vara denna veckan vilket gav mig lite panik då båda hade mycket text att läsa innan.
Detektivromanen avhandlades i Tisdags och idag var det dags för Kärleksromanen.

Av en slump kollade jag på kursens sida innan jag åkte till Universitetet (knappt hunnit sitta vid datorn i veckan ens) och ser att kvällens föreläsning är inställd. Gråååååt! Jag som var så taggad. Har ju läst både Steele, en helt sjukt rolig Harlequin, om kärleksromaner, Fredrika Bremer, Zahle och annat intressant som jag var fucking ready att diskutera.

De två andra föreläsningarna har jag mest suttit tyst, nickat och skrattat. Har lite skräck för att öppna käften i ett så mäktigt rum som en föreläsningssal. Känner mig liksom inte riktigt värdig...I dag hade jag tänkt övervinna denna rädsla men det blev alltså inte av.
Hoppas hoppas hoppas att de kan klämma in denna föreläsning någon annan dag!

Under föreläsningen om detektivromanen diskuterade vi bland annat "For the sake of Elena av Elizabeth George vilket var jättekul då jag på min skrivkurs läst hennes "Skriv på!" där hon berättar om hur hon skriver. Hon verkar ha en enorm disciplin och skriver efter väldigt bestämda ramar/mallar och tillvägagångsätt. Kan tänka mig att detta skrivsätt är ett av de bästa då man skriver den här typen av böcker. I mitt fall skulle det nog inte fungera, skulle känna mig instängd på något sätt.

"For the sake of Elena" har filmatiserats av BBC och här är länk till första avsnittet av 9:

FOR THE SAKE OF ELENA



(Saxat bok.nu (För hennes eget bästa heter boken på svenska): "Elena Weaver chockerar alla som träffar henne första gången. Med sin figurnära klädsel och sina pråliga smycken utstrålar hon erotik men också intelligens. Hon utmanar alla förutfattade meningar om hur en ung flicka med handikapp bör vara. Elena lever som student i Cambridge ett intensivt liv i tillfälliga fysiska och känslomässiga förbindelser - tills en dag någon väntar på henne i dimman under hennes joggingtur. Kommissarie Thomas Lynley och hans assistent Barbara Havers genomför sin undersökning i den exklusiva universitetsmiljön. Här råkar de mitt in i en härva av kärlek, besatthet och svartsjuka - en malström av känslor för vilkas skull Elena offras.")

Nästa vecka är föreläsningen gällande Grafisk roman. Ingen koll så det blir intressant?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0