Duktig Lördag.

Somnade tidigt igår med en utmattad hjärna och värkande kropp.
Vaknade tidigt imorse med ett fint humör och skön energi.

Var på JYMPA på FRISKIS och konstaterade att min kondition inte är den bästa. Bara gått på KI-balans pass innan men tänkte nu när ryggen börjar stabilisera sig lägga in lite jympa-pass.
Har min realistiska plan med två pass i veckan för att inte hamna i någon besvikelsesvacka och känna mig misslyckad. Efter träningen blev det tacopaj med sallad i solen. Första uteserveringen för mig i år!
Därefter en skön promenad och snack med kompis. Gick i alla fall över en timme innan jag var tröttöga, något slut och behövde åka hem XD.



Väl hemma tänkte jag ta en tupplur men fick ny energi då en annan kompis ville komma hit och dricka vinspritzers och mumsa plockmat! Har förvisso tvättstugan i kväll (kul Lördag jag vet men har inte haft tid innan och nu är det faktiskt klädkris) men det blir nog roligare med lite vin i kroppen...
Har som den studenska jag numera är gjort fyra matlådor till veckan som kostade 20 spänn!
Har mitt "roliga" jobb att se fram emot imorgon...



I alla fall att äta god middag på jobbet, hahaha...

I huvudet snurrar tankar om vänskapsäktenskap, att det fram till 1939 var lagligt att avskeda kvinnor som gifte sig, förlovade sig eller blev med barn och Fredrika Bremers intressanta och mystifierade liv.

När blev egentligen kvinnor människor? Kvinnor var ju länge qvinnor.
Nä kvinnor är ännu inte helt människor känns det som. Det gäller att inte acceptera detta faktum. Jag vägrar faktiskt göra det. Synd att man ens ska behöva skriva om saken. Jag rekommenderar en cool bok istället från början av 1900-talet som jag tycker att alla ska läsa!





Saxat från Wiki:

Elin Matilda Elisabet Wägner
, född 16 maj 1882 i Lund, död 7 januari 1949 i Rösås i Bergs socken i Kronobergs län, var en svensk författare, journalist och feminist. Hon var ledamot av Svenska Akademien från 1944. Hon var dotter till rektorn fil.dr Sven Wägner och Anna Mathilda Elisabeth (född Ekedahl), som var prästdotter från Tolg i Småland. Vidare var hon syster till journalisten Harald Wägner och faster till Ria Wägner. Åren 1910-1922 var hon gift med litteraturvetaren John Landquist.

Elin Wägners skönlitterära böcker behandlar kvinnors rättigheter, kvinnlig rösträtt, fredsfrågor, sociala frågor och miljöfrågor. Den feminism hon företräder har felaktigt benämnts särartsfeminism. Elin Wägner inspirerades till en början av den samtida feministen Ellen Key men distanserade sig alltmer från Keys essentialistiska hållning. Utvecklingen syns bland annat i Genomskådad (1937) och Hemlighetsfull (1938).



Och läs om Fredrika Bremers liv också. Det är jävligt intressant och fascinerande!



Saxat från Wiki:

Fredrika Bremer, född 17 augusti 1801 på Tuorla i Pikis socken, nära Åbo, Finland, död 31 december 1865Årsta slott i Haninge kommun, Stockholms län, var en svensk författare, feminist och välgörenhetsidkare.

Fredrika Bremer anses vara kvinnorörelsens främsta pionjär och som författare introducerade hon den realistiska romanen i Sverige. Hennes roman Hertha blev opinionsbildande vilket efter en livlig debatt medförde att riksdagen 1858 beslöt att kvinnan skulle myndighetsförklaras. Redan under sin livstid var hon världsberömd och hennes böcker såldes över hela Europa.


Kommentarer
Postat av: jenny ö

tack för ditt boktips jag snappade upp av dig tidigare, i veckan får jag norrtullsligan och en annan wägnerbok i brevlådan :)

2011-04-17 @ 20:57:22
Postat av: Desperat Studerande Kvinna

Jenny Ö: Åh vad kul! Vi får ha en Wägnerdiskussion när du läst!

2011-04-18 @ 10:27:01
URL: http://desperatstuderandekvinna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0